Planul tău personal de gestionare a finanțelor pe 2022. Obiective, economisire și investiții.
Dacă la intrarea în anul 2022 ți-ai setat anumite rezoluții, iar una dintre acestea este să lucrezi la gestionarea eficientă a veniturilor și cheltuielilor, ne-am gândit să dezvoltăm pașii unui plan personal de gestionare a finanțelor.
Întotdeauna dorința de auto-dezvoltare reprezintă un pas important ce te va ajuta să crești din punct de vedere individual. Crearea de obiective este o modalitate prin care viața ți se poate îmbunătăți atât din punct de vedere personal, cât și din punct de vedere profesional. În acest articol vom defini care sunt pașii pentru un plan eficient de gestionare a finanțelor, dar și a vieții personale pentru anul curent.
Stabilește-ți obiective personale clare și realizabile
Indiferent care sunt dorințele tale, nu uita că le poți realiza dacă iți setezi obiective clare, dar realizabile. Mecanismul este unul simplu, respectiv pe măsură ce iți atingi din obiective, încredere de sine va crește, iar un nivel înalt și ridicat al încrederii personale te va ajuta să iți setezi obiective din ce în ce mai îndrăznețe și vei avea capacitatea de a realiza mai mult din ceea ce iți dorești și iți propui.
Chiar dacă durează mai mult să iți atingi anumite obiective decât ți-ai propus sau nu reușești să le duci la bun sfârșit, important este să nu iți pierzi motivația și să ai capacitatea în continuare de a-ți stabili obiective realiste. Stabilirea unor obiective realiste iți va permite să ai parte de cât mai multe realizări pe termen lung, motivația fiind un factor important în acest proces. Ține cont de aspectele următoare în momentul în care iți stabilești obiectivele pentru anul 2022:
- Obiectivele te ajută să iți menții o motivație puternică pe parcusul vieții;
- Pe măsură ce evoluezi, obiectivele se vor schimba;
- Când setezi obiective pe termen lung, asigură-te că acestea sunt realizabile și relevante pentru toate ariile vieții (spre exemplu: carieră, financiare, sănătate, familie, etc.)
Cum să eviți cele mai frecvente greșeli întâlnite în gestionarea banilor
În absența unor noțiuni financiare bine definite și clare, gestionarea banilor poate fi o provocare. De aceea, la fel de important ca efortul depus de a face bani este și capacitatea de a învăța buna lor gestionare, aceasta fiind cea mai sigură cale de a te bucura de o viață fară complicații financiare. Astfel, primul pas pentru o viață lipsită de grija banilor este conștientizarea greșelilor legate de finanțele personale.
Efectul greșelilor se traduce prin costuri suplimentare, pierderi financiare, restricții, dar și privațiuni pentru a putea acoperi plata acestor costuri. Concret, rezultatele se vor observa prin pierderea unor sume de bani, un nivel de trai afectat, instabilitate financiară și costuri suplimentare pe termen nedefinit.
Care sunt cele mai frecvente greșeli întâlnite în gestionarea banilor?
Am trecut cele mai comune greşeli pe care oamenii au tendința să le facă, dar acestea nu sunt singurele. De cele mai multe ori, o singura persoană poate să facă mai multe greșeli în același timp, întrucât efectele vor fi amplificate. Cel mai bun plan este să conștientizezi posibele erori apărute în gestionarea bugetului și evitarea acestora în anul 2022. Totuși, iată la ce aspecte trebuie să acorzi mai multă atenție pentru a evita cele mai comune greșeli din punct de vedere al gestionării propriilor finanțe.
- Omiterea sau amânarea investițiilor în propria persoană, fiind destinate fie pentru îngrijirea sănătății, perfecționarea din punct de vedere al carierei, dar și asigurările pentru siguranță;
- Lipsa economiilor sau dezorganizarea acestora fără a exista un plan stabilit reprezintă una dintre cele mai mari complicații, mai ales odată cu înaintarea în vârstă;
- Împrumuturi pentru a achita împrumuturi. Aceasta este considerată de specialiști una dintre cele mai grave greșeli, întrucât reprezintă o pierdere de timp și aduce cu sine imposibilitatea de a realiza economii;
- Achiziția de lucruri care nu sunt necesare sau de calitate slabă (exemplu: telefon nou în fiecare an);
- Neglijarea evidenței cheltuielilor sau lipsa unui buget financiar;
- Acumularea unor împrumuturi pe care nu le poți achita integral, fapt ce va duce la faliment personal;
- Ignorarea necesitații și importanței de a adapta realist veniturile și cheltuielile. Spre exemplu, de multe ori se întâmplă ca valoarea însumată a plaților să crească, în timp ce veniturile stagnează.
Administrează-ți mai bine finanțele cu ajutorul regulii 50/30/20
Adoptarea unui buget personal iți va oferi o imagine clară asupra veniturilor și cheltuielilor în așa fel încât să poți lua decizii importante în viață și chiar să reușești să faci și anumite investiții. Astfel, deși există multe modele de planificare, regula 50/30/20 reprezintă una dintre cele mai simple și utile modele de bugetare personală.
Denumită și regula Am nevoie/Vreau/Economii, acronimul 50/30/20 provine de la procentajele pe care trebuie să le distribui celor 3 categorii de cheltuieli din viața ta. Astfel, cele trei categorii sunt împărțite în cheltuieli esențiale, cheltuieli pentru un stil de viață personal și priorităţi financiare.
- 50% din venituri sunt redirectionate către cheltuielile esențiale – chletuieli cu locuința, asigurarea medicamentelor și a mâncării, cheltuieli cu transportul (mașina personală sau transportul în comun), dar și alte datorii importante;
- 30% din venituri vor merge către cheltuielile pentru un stil de viață personal – Acest procent te va ajuta să iți ridici cota de viață, respectiv pe distracție dar nu mai mult de atât!
- 20% din venituri sunt redirectionate către prioritățile financiare personale – Pe scurt, poți folosi acești bani pentru economii, un plan de investiții sau către un fond de urgență;
Indiferent de vârsta sau stadiul de viață în care te-ai afla, această regulă vine în sprijinul tău pentru a te ajuta să te bucuri de stilul de viață pe care ți-l dorești. Este inevitabil să nu te lovești și de momente mai puțin plăcute în viață, astfel că o gândire pe termen lung te va pregăti din toate punctele de vedere, dar mai ales din punct de vedere financiar.