Raportul anual al fericirii la nivel mondial este o cercetare ce are loc in fiecare an si care creeaza un clasament a 155 de tari in functie de nivelul lor de fericire. Raportul foloseste raspunsuri la chestionare ce contin intrebari subiective legate de venit, ajutor social, comunitate, libertatea personala si nivelele de coruptie pentru a determina fericirea unei tari.
Din 2012, cand a fost realizat primul Raport anual al fericirii la nivel modinal, an dupa an, tarile nordice – Suedia, Finlanda, Danermarca, Norvegia si Islanda – au fost printre primele 10 in clasament. In 2017, Norvegia a fost numarul 1, iar Danemarca a picat pe locul 2, dupa ce 3 ani la rand s-a plasat pe locul 1.
De ce nordicii?
Ce este atat de special la tarile Nordice si de ce sunt atat de sus in studiile despre fericire?
Pe scurt, tarile Nordice au un sistem de suport social foarte solid care este asociat cu un sistem sanitar bun, egalitate, educatie la nivel inalt, democratie, siguranta si securiate si nivele mici de coruptie in companii si in guvern.
In orice caz, o alta componenta cheie la fericirea tarilor Nordice este increderea, care va fi subiectul central al acestui articol.
Increderea este cheia
Cand vorbim despre increderea nordicilor, ne referim la increderea in vecini si la increderea in cei care ii conduc. In 2010, raportul Prosperity Index a aratat ca 74% dintre norvegieni, 64% dintre danezi, 60% dintre finlandezi si 56% dintre suedezi cred ca poti avea incredere in cei din jurul tau.
Andreas Bergh, un economist la Universitatea Lund si la Institutul de cercetare pentru Economie Industriala, spune ca exista o credinta in randul locuitorilor ca cei mai mult oameni sunt de incredere, iar acest lucru face referire la respectarea acordurilor, activitati comerciale corecte, la un comportament onest si de incredere.
Definind increderea
Dictionarul Merriam Webster defineste increderea ca fiind:
- Sprijinul asumat asupra unei persoane, abilitatea, puterea sau adevarul unei persoane sau unui obiect: unul in care poti avea incredere
- Dependenta de ceva viitor sau contingent: speranta, incredere in faptul ca viitoarele plati pentru proprietate vor fi plasate: mobila cumparata prin credit bazat pe incredere
- Un interes de proprietate deținut de o persoană în beneficiul altei persoane: o combinatie de companii sau corporatii formate printr-un acord legal, in special: una care reduce sau ameninta ca reduce competitia
In alte cuvinte, increderea poate fi descrisa ca avand un sentiment de siguranta in ceea ce priveste credinta ca cineva sau ceva este de incredere si onest.
Cum sa pui increderea la incercare
In 2013, Reader’s Digest a creat un experiment social global in forma unui „experiment cu portofel” care a fost sustinut in 16 orase mari din toata lumea. In acest experiment un portofel – cu numele si un numar de telefon in el, poze cu familia, carduri si echivalentul a 50 de dolari a fost aruncat intr-un spatiu public pentru a vedea daca acesta va fi returnat detinatorului.
Pe locul 1 a fost capitala Finlandei, Helsinki, care ca fost singurul oras nordic implicat in experiment, unde au fost returnate 11 din 12 portofele.
Incredere la nivel inalt
Alt exemplu de incredere din partea Nordicilor poate fi gasit in multe povesti pe care le gasesti online ale vizitatorilor sau expatilor care ajung pentru prima data in tarile nordice si socul pe care il au cand observa ca sunt copii sau bebelusi lasati in afara magazinelor sau cafenelelor in timp ce parintii sunt in interior si se bucura de cafea sau de o gustare.
Pentru vizitatori si pentru cei care nu sunt obisnuiti, acest nivel de incredere si coeziune sociala este dificil de inteles si greu de acceptat. Cu toate astea, in tarile nordice acesta este un alt exemplu de incredere inradacinat in societate.
Transparenta si coruptie
Foarte legata de incredere este trasparenta.
Din 1996, Transparenta International (TI) a publicat Indexul perceptiei coruptiei (CPI), care creeaza anual un clasament in functie de nivelele de coruptie percepute din cercetarile pe care le realizeaza.
In 2016, din cele 176 tari care au participat, Danemarca a fost la egalitate pe locul 1 cu Noua Zeelanda, urmate de Finlanda, Suedia si Norvegia la egalitate pe locul cinci cu Singapore.
Cine spune adevarul?
In 2013, Brometrul Increderii creat de firma globala de marketing si comunicare Edelman, a aratat ca dintre cei 31,000 de participanti care au participat la studiu din 26 de piete din toata lumea, numai 18% au spus ca au incredere in conducatorii companiilor ca spun adevarul.
In timp ce datele statistice de mai sus ne deschid ochii, mai alarmant este faptul ca aceasta cifra este cu putin mai buna decat cei 13% care spun ca au incredere in conducerea tarii lor.
Intr-un articol publicat in ScienceNordic, Bo Rothstein, un expert in stiinte politice suedez si profesor la Universitatea Oxford, care a realizat o cercetare asupra capitalului social si cum societatile si guvernele influenteaza increderea oamenilor in ceilalti, arata ca atunci cand avem incredere in organele de drept, avem mai multa incredere si in ceilalti.
Increderea in companii fac afacerile mai usoare
Cand vorbim de afaceri, evident, cand toate partile au incredere in ele, afacerea merge mult mai usor, asa ca toate partile beneficiaza de acest lucru. Fiind o valoarea impartasita, increderea ajuta la cooperarea si intelegerea faptului ca niciuna dintre parti nu vrea sa ii scada din putere celeilalte.
In 1972, economistul ce a castigat un premiu Nobel, Kenneth Arrow, a spus Virtual, fiecare tranzactie comerciala are in ea un element de incredere. Poate fi demonstrat ca o parte mare din subdezvoltarea economica este datorata lipsei de incredere mutuala.
Increderea afecteaza pozitiv clientii unei companii. Lou Dubois a scris in 2010 un articol denumit „Cum sa creezi o cultura a increderii organizationale” urmatorul lucru: Cand exista incredere intre angajati si management, si cel mai important, fata de clienti, afacerea va prospera.
Dubois a mai scris: Nevoia de a crea si cultiva relatii solide este vitala nu doar pentru succes, dar si pentru supravietuire. Relatiile solide sunt create in timp, prin construirea increderii. In timp ce cele mai multe parti ale unei afaceri necesita masurari care se pot realiza, increderea este greu de masurat. Efectele lipsei de incredere pot fi evidente (clienti nemultumiti), si foarte costisitoare pentru compania ta.
In acelasi articol, Charles H. Green, fondator si CEO al unei compani in SUA spune: O organizatie care are un nivel inalt al culturii increderii trebuie sa actioneze intr-un mod demn de incredere, dar trebuie sa fie foarte buna la a avea incredere in ceilalti.
Increderea ca resursa economica
In 2017, Consulatul Nordic al Ministerelor a creat un raport denumit Increderea – Aurul Nordic care spunea: In ceea ce priveste economia, increderea sociala reduce costurile tranzactiilor economice. Cercetarea sugereaza ca un nivel inalt al increderii sociale este, poate, cea mai importanta resursa pentru orice economie.
Rachel Botsman, un cercetator Australian care preda la Universitatea din Oxford, a spus catre EUObserver: Tarile nordice inteleg ca increderea este o moneda care poate avea beneficii enorme economice, politice si sociale.
Cum este aratat si in Raportul anual al fericirii la nivel mondial, tarile cu nivele mari de incredere au tendinta de a avea o viata mai calitativa. Increderea este semnul unei societati care functioneaza bine atat la nivel personal dar si cand vorbim de locurile de munca.
Increderea in media
Cercetarea din 2017 denumita Increderea in Media si realizata de Uniunea de Radiodifuzare Europeana (URE) a aratat ca Danemarca, Suedia si Finlanda sunt trei din primele cinci tari care au spus ca au incredere in Televiziunea traditionala, radio si media tiparite.
Roberto Suarez, conducatorul departamentului de inteligenta media din cadrul URE a spus: Este linistitor faptul ca nivelul de incredere al publicului in media difuzate este atat de mare in tarile nordice si ca este in continua crestere in toata Europa. Suarez a mai spus ca in aceasta luma a post adevarului, este incurajator ca oamenii pot face diferenta intre sursele media competitionale si au ales sa aiba incredere in media traditionale.
In cine ai avea incredere sa aiba grija de banii tai?
Gandeste-te la felul in care vezi companiile de asigurare si bancile. Cum decizi care companie este potrivita pentru tine? Este compania pe care o foloseste intreaga familie? Ai ales in functie de review-urile online? Este o recomandare a unui prieten?
Indiferent de criteriile pe care le ai, nu este o decizie pe care o iei usor. In cele din urma, ai incredere intr-o a treia parte cu banii tai.
Conform unui studiu realizat de IBM in 2015, doar 43% dintre clientii din SUA au spus ca au incredere in industria asigurarilor in general. Cand vorbim de banci, un alt studiu realizat in SUA a aratat ca 64% dintr respondenti au spus ca banca principala pe care o folosesc au o imagine si reputatie buna. Cu toate astea, doar 37% au spus ca bancile sunt de incredere.
Interesant, doar 52% dintre respondenti au spus ca stiu in detaliu care sunt taxele pe care le percepe banca. Prin urmare, clientii au incredere ca banca va face ceea ce trebuie.
Ferratum, un pionier in tehnologia financiara mobila, a fost creat in Helsinki, Finlanda, in 2005. Valorile nordice precum increderea, onestitatea si sustenabilitatea pot fi gasite in inima operatiunilor noastre.
Noi, cei de la Ferratum, credem ca o tranzatie este mai mult decat un lucru financiar – este un schimb mutual bazat pe incredere.
Interesat de comunitate
Cu totii vrem sa fim siguri, sa fim conectatie la o comunitate si sa fim parte dintr-un sistem pe care ne putem baza.
Oamenii din tarile nordice sunt dispusi sa plateasca taxe mai mari pentru a sustine serviciile sociale guvernamentale pentru ca sunt de parere ca ceilalti cetateni nu vor abuza sistemul. In articolul mentionat mai sus publicat pe ScienceNordic, Bo Rothinstein a spus: Gasim o asociere puternica intre un grad mic de coruptie si un grad mare de incredere.
Vorbind de serviciile sociale din tarile nordice, Rothstein a spus: Este evident ca tarile care sunt pe primele locuri in increderea sociala, sunt pe primele locuri la egalitatea economica, precum tarile Nordice, Olanda si Canada. In al doilea rand, acestea sunt tarile care au depus foarte mult efort in crearea egalitatii de sansa, chiar si in ceea ce priveste politicile lor legate de educatie publica, sistem medical, oportunitatea in piata muncii si egalitatea de gen.
Asa cum a fost publicat in Jurnalul Nordic al Muncii, Helge Skirbekk din Universitatea Lovidenberg spune: Increderea nu a creat statul prosper, dar statul prosper nu ar fi putut exista fara incredere. Nu poti sa ai un stat prosper daca nu ai incredere ca institutiile sociale isi fac treaba, ca politicienii nu sunt corupti si ca exista un sistem judicial care functioneaza corect.
In acelasi Jurnal, Sigrun Aasland a spus: Increderea inseamna ca ne simtim mult mai in siguranta, relatiile sociale devin mai simple si ne folosim cu usurinta de institutiile sociale. Dar acest lucru nu apare de nicaieri, este rezultatul politicilor bune. Avem nevoie de locuri de intalnire comune si trebuie sa simtim ca avem oportunitati egale. Increderea trebuie sa fie folosita si nu se poate termina. Avem multa incredere, dar trebuie sa fie folosita.
Noi, cei de la Ferratum, credem în transparenta si incredere. Vei primi intotdeauna doar ceea ce vezi.